מקדחה – לעבור דרך כל חומר בקלות ובמהירות

מקדחה – לעבור דרך כל חומר בקלות ובמהירות

מקדחה היא שם כללי יחסית, שמתאר כלי עבודה חשמליים, שתפקידם ליצור חורים בקוטר משתנה בחומרים קשים כמו עץ או מתכת, ואפילו בטון. פעולת המקדחה פשוטה: היא משתמשת ב"ראש" קידוח, כלומר מקדח, שמסתובב במהירות גבוהה. המקדח מחודד בקצה שנוגע בחומר ועל גופו יש חריצים בצורת ספירלה, ודרך החריצים האלו עובר החומר שהוצא כתוצאה מהקידוח. מקדחות ביתיות מאפשרות להכניס מקדחים בקוטר שונה אל המקדחה, ולנעול אותם במקומם. האפשרות הזו מעניקה גמישות בקדיחה, והברגה של חומרים שונים שמצריכים כוח אחיזה שונה וגודל בורג שונה.

קצת היסטוריה

מקדחה חשמלית אמנם נראית לנו מובנת מאליה, אבל זו הופיעה רק בשנת 1889 באוסטרליה. עד אז, קידוח נעשה באופן ידני. המקדחה הידנית שמוכרת היטב לכולם היא מקדחת הארכובה: מקדחה זו בנויה מחוד, המחובר לידית אחיזה ולנקודת אחיזה נוספות, ביניהן ציר. החוד ננעץ בחומר אותו רוצים לקדוח, בעוד יד אחת מעגנת את המקדחה, והשניה מסובבת את החוד. אלו עדיין קיימות במעט בתי מלאכה, ומשומשות לקידוחים קטנים ועדינים, או למטרות אסתטיות. אחרי 1898, כשהחלו לשווק את המקדחה החשמלית הניידת הראשונה (חברת AEG  הגרמנית שפעילה בתחום כלי העבודה עד היום), נעלמו כמעט בבת אחת המקדחות הידניות.

פעולת המקדחה

מקדחה חשמלית מודרנית נשענת על מנוע חזק, שיבצע את פעולת הסיבוב למרות החיכוך וההתנגדות הגבוהה ביותר מהחומר. המנוע מופעל לרוב באמצעות חשמל או באמצעות אוויר דחוס (זו נקראת מקדחה "פנאומטית"). בנוסף על אלו, ישנן מקדחות שמוסיפות אפשרות בשם "פטיש כוח" (הנקרא לעתים "פטישון"). מקדחה עם פטיש כוח מאפשרת קידוח בחומרים קשים במיוחד כמו בטון, באמצעות הוספת דפיקות חזקות במהלך הקידוח; הדפיקות עוזרות לחדור לעומק החומר ולהמשיך את הקידוח. מקדחות חדשות כוללות מאפיין המאפשר להן לזהות התנגדות גבוהה מדי בעת הקידוח, ואף לנתק את המקדח מהמנוע. כך נמנעת התחממות יתר של המנוע, או שבירת המקדח עצמו.

מקדחות תעשייתיות

לצרכים מקצועיים יותר, נבנו מקדחות תעשייתיות. מקדחה תעשייתית אינה מוחזקת ביד, בדומה למקדחות האישיות או הביתיות. היא נקראת גם "מקדחת עמוד", ומתפעלים אותה בעמידה. המקדח מכוון כלפי הרצפה, והחומר בו קודחים מחוזק לשולחן עבודה המחובר למקדחה. המאפשרת להוריד את המקדח היא ידית, ואילו שולחן העבודה מציע הגבלות לצורך עבודה מדויקת. מקדחה כזו מצוידת גם במערכת ששואבת ומפנה שבבים ושאר חומרים מיותרים הנוצרים במהלך הקידוח, והיא מאפשרת עבודה קלה ונוחה יותר.

ספקים בתחום אספקה טכנית

או.ב.פר ת"א (1979) בע"מ
חברת או.ב.פר ת"א (1979) בע"מ מייצרת מגוון רחב של חבקים, בנדים בכל הגדלים, מהדקים מנירוסטה, מהדקים לפי תקן MS 35842 וחבקים ללחץ גבוה
ת.ד. 28164, תל אביב 61281
072-3264132
03-6872376
ג. את ט. תעשיות ומסחר בע"מ
ג. את ט. תעשייה ומסחר בע"מ מייצרת מוצרי מתכת ופלסטיק לשוק האזרחי והצבאי.
ידידיה פרנקל 76, תל אביב
072-3357746
03-6877905
ו.ל.ם תעשיות בע"מ
ו.ל.ם תעשיות בע"מ מתמחים בעיבוד פח הכולל: חיתוך גיליוטינה לכל סוגי המתכות פח שחור, פח מגלוון, אלומיניום, נירוסטה ועוד.
הסתת 14, חולון 5885530
072-3355226
03-5618802