תכנון ג'יגים ותבניות

תכנון ג'יגים ותבניות

תכנון ג'יגים ותבניות

ג'יג הוא כלי עזר המיוצר בהתאמה אישית ומתאים לביצוע תהליך חזרתי במוצר מסויים. הוא סוג של תבנית המאפשרת הכוונה של חלקים או כלים בצורה חוזרת ועיוורת למיקום ספציפי וניתן לחשוב עליו כעל סוג של שבלונה המתלבשת על חומר הגלם או המוצר ומאפשרת פעולה באיזורים החשופים שלה. ג'יג יכול להיות דו מימדי או תלת מימדי.

ג'יג הוא לא בהכרח מתקן קיבוע העוזר לעגון את החומר אל שולחן העיבוד ומונע מהחומר לזוז בזמן העיבוד, אלא עוזר לשמור על נתיב העיבוד החדש ולשמור על מיקומו בהתאם לנתיב הישן. בקידוח ידני לדוגמה, הג'יג יכוון את המפעיל לבצע את הקידוח במיקום המדוייק.

בעולם האוטומציה העדכני, בהם מכונות מבוססות מחשב (CNC) מנחות את כלי העיבוד בצורה מדוייקת ברמה המילימטרית או המיקרונית, אין צורך מיוחד בשימוש בג'יג למיקום. שימוש מתאים יכול להיות ג'יג למיקום של חומר או מוצר המגיע במידה מדוייקת והתבנית משמשת למיקומו.

ג'יגים משמשים בתחום העיבוד כבר שנים ארוכות ובמיוחד במקומות בהם יש לבצע עבודה חזרתית בכוח אדם אנושי ולעיתים כוח אדם לא מיומן (לא בעלי מקצוע). השימוש בג'יג בסביבת עבודה ידנית עוזר לשמור על הדיוק, לייעל את התהליכים, למנוע טעויות לאפשר לעיבוד להיות עקבי וע"י כך להגדיל את הפרודקטיביות של היצור הידני ולהפוך אותו ליצור סדרתי-תעשייתי.

ג'יג יכול להיות עשוי מחומרים שונים, הוא יכול להיות זול ובעל אורך חיים קצר (כמעט חד פעמי למשימה בודדת) או יקר ובעל אורך חיים גדול. ניתן לייצר ג'יגים ממתכות, פלסטיק, עץ או קרטון בהתאם לשימוש.

ג'יג יכול להתאים למגוון גדול של עיבודים – דפוס UV, חריטה בלייזר, מריחת דבקים ושימוש במסכות או שבלונות המאפשרות חשיפת השטחים החשובים.

יצור ג'יגים

ניתן לייצר ג'יגים במגוון טכנולוגיות, אחת מהן היא טכנולוגית הלייזר המאפשרת הגעה לדיוק רב, חזרתיות ביצור מספר ג'יגים זהים ומהירות הפקת הג'יג – מקובץ שרטוט במחשב להפקה בחומר המבוקש.

הטכנולוגיה מאפשרת ייצור של ג'יגים ותבניות במגוון גדול של חומרים ועוביים שונים. בין החומרים הנפוצים ניתן למצוא, ג'יג מפלסטיק (אקריל, דלרין, חומרים מוקצפים כמו פלציב, וכדומה), ג'יג ממתכת (אלומיניום, נירוסטה, ברזל מגלוון או ברזל שחור), ג'יג מעץ לבוד, עץ גושני או MDF.

דוגמאות לג'יגים המיוצרים בחיתוך לייזר:

שבלונה למיקום – תבנית הממקמת חלקים או מוצרים בעלי גודל זהה במיקום ספציפי. לדוגמה תבנית הממקמת לוחיות אלומיניום לחריטה בלייזר של מספרים או ברקודים. התבנית יכולה להיות מחומרים כמו MDF או עץ לבוד, אקריל או קרטון דחוס והיא תתאים ותעוגן לשולחן העיבוד של מכונת החריטה בלייזר.

שבלונה לחיתוך בד – שבלונה לחיתוך בד יכולה להיות שבלונה רכה או קשיחה המגדירה את גזרת החיתוך הרצוייה, השבלונה יכולה לשמש לסימון החיתוך או כג'יג המנחה את סכין החיתוך לאורך קו הגזרה. השבלונה יכולה להיות עשוייה מאקריל, פוליפרופילן, עץ או מתכת.

ג'יג לרוטר – רוטר הוא כלי כרסום ידני המשמש ליצירת חורים או גימור צורני של פאות החומר. שבלונות לרוטר הם שבלונות המאפשרות למפעיל הרוטר להנחות את כלי העיבוד לאורך נתיב חיתוך מדוייק בחומר הגלם. בדרך זו ניתן לבצע חורים או שקעים בחומרים בצורה מדוייקת וחזרתית. בתחום הנגרות ג'יגים משמשים לביצוע מדוייק של חורים בזטח ההתקנה ובכלים ידניים.

ג'יג למריחת דבק – סוג של שבלונה העוזרת לדייק בעת ישום דבק על מוצרים העוברים הדבקה. השבלונה שומרת על חלקי המוצר מוגנים ומאפשרת לדבק להימרח רק באיזורים החשופים (החורים שבשבלונה) ומוסרת לאחר מריחת שכבת הדבק. חומרים מתאימים הם פוליפרופילן, פוליאסטר, קרטון או מדבקה חד פעמית.

ג'יג למדפסות UV – שבלונות למדפסות UV הן תבניות האוחזות את המוצרים המודפסים במקומם ומאפשרות הדפסה בצורה מדוייקת בכל פעם מחדש. השבלונות נחתכות בלייזר בהתאם לצורת המוצר ודרך אחזיתו. ניתן לייצר שבלונות מ- MDF, אקריל או חומרים מוקצפים.

 

בתמונה: "שבלונות אותיות ממתכת למיקום”. חיתוך וצילום: לייזרקאט4 – פתרונות חיתוך בלייזר.

כותב המאמר: רן מלמד, חברת לייזרקאט4 – פתרונות חיתוך וסימון בלייזר.

עוד מאמרים בנושא זה

תכנון ג'יגים ותבניות
שבלונות בחיתוך לייזר
ריתוך והלחמה – מכונות, ציוד וחומרים
פלסטיקה הנדסית – חיתוך דלרין בלייזר
פלדת אל חלד
פיתוח אב טיפוס בלייזר
עיצוב תכשיטים
עיבוד שבבי – ייצור
סימון ברקוד בלייזר
סימון בלייזר על מתכות
מסור דיסק
יצור חלקים למודלים
ייצור דגמים מהיר
חריטה אוטומטית
חלקים לרובוטיקה בחיתוך לייזר
חיתוך שבלונות בלייזר
חיתוך לייזר בשירות העיצוב
חיתוך בלייזר
חיתוך אטמים בלייזר
חירור בלייזר
חומרים לחיתוך בלייזר – פליז
חומרים לחיתוך בלייזר – פלדה פחמנית
חומרים לחיתוך בלייזר – נירוסטה
חומרים לחיתוך בלייזר – נייר וקרטון
חומרים לחיתוך בלייזר – בדים ועור
חומרים לחיתוך בלייזר – אלומיניום
חומרי גלם – חומרים
בקרת איכות – מכונות, כלים, ציוד ותוכנות
בחירת חומרים בתכנון אב טיפוס בלייזר
חומרים לחיתוך בלייזר – סיליקון
חומרים לחיתוך בלייזר – חומרים מרוכבים
חיתוך בלייזר בפיתוח רפואי
חיתוך בלייזר בתחום האופנה
חיתוך משרביות בלייזר
חיתוך לייזר משולב לפי שטאנץ
פיתוח חלקי מכונות
קידוחים בחומרים קשים, שחיקה וקורוזיה ושואב חום למעגלים מודפסים
חיתוך בלייזר
ניקיון רבותי ניקיון
חלקי עיבוד שבבי לתעשיות שונות
פרופילי אלומיניום לתעשייה
גלגלים תעשייתים
אלקטרודות לריתוך
מגנטים לתעשיה
פלס בנאים מתכוונן
מקשרים / COUPLINGS
הסינים משתלטים על העולם. גם בכלי חיתוך!

ספקים בתחום מתכת

ד.מ.ש.י.ל. מכונות כלים בע"מ
החברה מתמחה באספקת מכונות חדשות, מכונות יד שנייה, מכונות עיבוד שבבי, עיבוד פח, ריתוך, מחרטות, משחזות, כרסומות, משורים, שוט בלסט ועוד.
ת.ד. 1060, אשדוד 77110
072-3357948
08-8525924
הצ.ב.י. טכנולוגיות בע"מ
החברה מתמחה בחריטה וכרסום בסדרות קטנות וגדולות, כרסום CNC ב-3, 4 ו-5 צירים וחריטה CNC עד קוטר 300 מ"מ
בן ציון גליס 65, אזה"ת סגולה פתח-תקווה
072-3355194
03-9242292
אי. ויז'ן מכטרוניקס בע"מ
אי.ויז'ן מכטרוניקס בעמ היא חברה חברת שירות ותיקה במתן שירות טכני למכונות עיבוד שבבי CNC. בעלת מעבדה לשיפוץ ספינדלים למכונות עיבוד שבבי/השחזה. יבואנית ציוד הקפי , כלי חיתוך של חברת HAIMER גרמניה, דפינה FCS SYSTEM איטליה, אחסון וארגון חלל עבודה חברת LISTA שוויץ, כלי חריטה ACHTECK סין, מכונות ריתוך KOYO GIKEN יפן, כלי חיתוך ועוד BIG KAISER שוויץ-יפן,
המלאכה 4, ראש העין
072-3264380
052-9533528