יום עיון – מנקים את האדמה

פתרונות טכנולוגיים לטיפול בקרקעות מזוהמות

יום עיון – מנקים את האדמה

זיהום קרקע הוא בעיה גוברת בישראל ומסביב לעולם. הזיהום נגרם באופן טבעי או כתוצאה מפעילות תעשייתית, צבאית, חקלאית, תפעול תחנות תדלוק, היווצרות שפכי שמנים מתאונות והטמנת פסולת באופן לא תקין ומוסדר. כל אלו פוגעים במערכת האקולוגית ומהווים גורם סיכון בריאותי לבני האדם, בעיקר בגלל חדירת מזהמים למי התהום וחדירת גזי קרקע למבנים. כאשר שוקלים בניה באזורים שבעבר שימשו כבסיסים צבאיים, זיהוי וטיפול בזיהומי קרקע הוא הכרחי.

טיפול וניטור קרקעות היא אחת הבעיות המורכבות, מאחר שקרקע היא אחד האובייקטים המורכבים שקיימיםהקרקע היא מערכת רבת מרכיבים, הטרוגנית, מולטי פאזית ומהווה מערכת תרמודינמית פתוחה. מסיבה זו טיפול בזיהומי קרקע ופיתוח טכנולוגיות טיפול חדשניות דורש שילוב של ידע רב ממגוון תחומים: גאולוגיהכימיה, ביולוגיה, הנדסה ורגולציה משפטית.

חברת איזיטופ יזמה יום עיון מקצועי במטרה להציג את אותן טכנולוגיות ואספקטים נוספים בתחום של הגנת הסביבה וטיהור קרקעות מזוהמות, לקהל מסקטורים שונים העוסקים באיכות הסביבה ובקרקעות.

יום העיון התקיים ב-6 בינואר 2015 בקמפוס תל אביב שמפעילה חברת גוגל. בקהל נכחו שמאים רבים העוסקים בהערכת שווי קרקעות. ישנה חשיבות רב לרכישת  ידע והבנה בתחום הטיפול בקרקעות מזוהמות בקרב העוסקים בשמאות קרקע. בנוסף, נכחו נציגי המשרד להגנת הסביבה, נציגי יחידות סביבתיות, נציגי איכות הסביבה מהתעשייה ותעשיית הדלק, עורכי דין סביבתיים, יועצים סביבתיים ועוד.

יום העיון נפתח בדברי ברכה של נציגי איגוד השמאים, שהעלו את החשיבות של הבנה לעומק של נושא זיהומי קרקע בישראל וקראו להסדרת תחום היעוץ הסביבתי בחוק. לאחר מכן הרצה ד"ר נמרוד חלמיש על המצב הסטטוטורי בעבר ותכנון עתידי של תאי הטמנת פסולת באתר אפעה. בהרצאה הבאה, ד"ר ברוך שטל מחברת איזיטופ, נתן רקע על זיהומי קרקע בישראל ועל טכנולוגיות הטיפול הקיימות.
מר עופר כהן סיפר על מקרים של זיהום קרקע בהם טיפלה חברת איזיטופ, שימוש בטכנולוגיות שונות והטיפול הביולוגי בקרקעות מזוהמות שמבצעת חברת איזיטופ באתר אפעה. עו"ד אייל עופר דיבר בהרצאתו על חוק הקרקעות שעתיד לעבור וכן על חוק השמאים וחובתם לדווח על מצב הקרקע. לאחר מכן סיפר ד"ר מנחם אגסי על שיקום קרקעות חקלאיות שנפגעו במהלך מבצע צוק איתן. מר רן קליק מחברת יוזמות הרצה על בניה ירוקה כהשקעה שתניב את פירותיה בעתיד בצורה של חסכון באנרגיה וצמצום של זיהום סביבתי. הוסבר כיצד בניה ירוקה מאפשרת התמודדות עם זיהומי קרקע ובמיוחד גזי קרקע. לאחר ארוחת צהרים שב הקהל לאולם ההרצאות להרצאה של מר אלי כהן מחברת איילה מים ואקולוגיה שסיפר על שימוש בטכנולוגיית אגנים ירוקים לטיפול בשפכים בארץ ובעולם. מר שמואל אפוטה הציג הרצאה מרתקת בנושא גזי קרקע, הסכנות הטמונות בתופעה, שיטות הדיגום הקיימות ודרכי הטיפול. ד"ר יוסי ענבר סגר את יום העיון בהרצאה על תהליכי קומפוסטציה, נושא רלוונטי מאוד לטיפול בפסולת אורגנית ורטובה וכן לטיפול ביולוגי בקרקעות מזוהמות.

בסיום יום העיון, רבים ציינו לטובה את רמת המקצועיות והארגון. בשאלון משוב שנערך בין קהל הבאים, ציינו הרוב כי יום העיון תרם להם במידה רבה מבחינה מקצועית. לאור הצלחת יום העיון, חברת איזיטופ מקווה לערוך ימי עיון מקצועיים נוספים בנושא קרקעות מזוהמות, במטרה לאפשר לאנשי מקצוע מתחומים נוספים להכיר את המורכבות והאתגרים בתחום זיהומי קרקע.

ספקים בתחום איכות הסביבה וטכנולוגיות מים

חן בקרת אקלים בע"מ
חן בקרת אקלים בע"מ מספקת מענה לבעיות אוורור ושאיבה של גזים רעילים, עשן פסולת ואבק. מייעצת, מתכננת, מייצרת ומרכיבה מגוון מערכות בתחום האיוורור
הנחשון 11, א.ת. סגולה פתח תקוה 49104
072-3355369
03-9311948
טכנולינק בע"מ
טכנולינק בע"מ מובילה בתחומה למעלה מ- 40 שנים באמצעים ובפתרונות למיחזור, מיון, קומפוסטציה ואנרגיה מתחדשת לכל סוגי הפסולות.
התרופה 6, א.ת. נתניה 4250477
072-3355452
050-2286308
ורידיס פתרונות ניהול ולוגיסטיקה בע"מ
ורידיס פתרונות ניהול ולוגיסטיקה בע"מ מתמחה בשינוע וטיפול בחומרים מסוכנים, טיפול בפסולת שומנית אורגאנית ומינראלית, טיפול בבוצות וקרקעות מזוהמות, ניהול פסולות כולל.
אבא אבן 2, הרצליה פיתוח 47125
072-3263751
054-5676425