שיקום קרקעות מזוהמות

שיקום קרקעות מזוהמות – לתקן את הנזק ולהחזיר את החיוניות לקרקע

שיקום קרקעות מזוהמות

מפעלים ותעשיות רבות בארץ גרמו בשנים האחרונות, בדומה למפעלים ותעשיות ברחבי העולם, לזיהום קרקעות באמצעים אורגניים וכימיים. הקרקעות המזוהמות לא כשירות לבניה או לחקלאות ולכן נחשבות לקרקעות "מבוזבזות". לאחר חקיקת "חוק שיקום הקרקעות" משנת 2009, יותר ויותר מפעלים מתעניינים בשיקום קרקעות בתחומן. ישנן דרכים שונות לשיקום קרקעות, אך בישראל מרבית העסקים שמעניקים שירותי שיקום קרקעות מזוהמות, מציעים שיקום לקרקעות שזוהמו במרכיבים אורגניים בלבד, כאשר קרקעות שזוהמו במרכיבים כימיים לרוב ממולאות בחצץ ובטון, עד להגעה לגובה המתאים, שמאפשר בנייה על האדמה ללא חשש של פגיעה בריאותית. שיקום קרקע שזוהמה במרכיבים אורגניים קיימת ומניבה תוצאות חיוביות ומעודדות.

שלבים מקדימים לפעולת שיקום הקרקע

קרקעות מזוהמות עלולות להוות סיכון בריאותי עבור בני אדם, בעיקר עבור מערכת הנשימה, העיכול ועבור העור. המשרד להגנת הסביבה פועל בשנים האחרונות ביתר שאת לטיפול בקרקעות שנחשבות מסוכנות. לשם טיפול בקרקע מזוהמת, יש ראשית לבקש סקר היסטורי.  סקר כזה הוא השלב הראשוני ביותר בתהליך הטיהור, והוא נועד לזיהוי של זיהומים קודמים במקום. בשלב שני, נבחנים גזים בקרקע על ידי דגימת פאזת הגז שקיימת בין הגרגירים בקרקע. השלב הזה נשען על השלב הראשון ועל התוצאות שהתקבלו ממנו. על ידי בחינת תוצאות שני הסקרים, ניתן לאמוד את מצב הקרקע ואת אופן הטיפול הרצוי בה.

טיפול בזיהום אורגני לעומת כימי

שיקום קרקעות מזוהמות מחומרים כמו שמן, דלק וחומרים דומים הוא יעיל כל כך, עד שניתן להשתמש בקרקע לכל צורך לאחר הטיפול היסודי. מכיוון שמדובר על חומרים ביולוגיים ולא כימיים, הטיפול נעשה גם הוא בחומרים ביולוגיים. למעשה, הטיפול כולל החדרת חיידקים אשר מפרקים את החומרים לבסיסם והופכים אותם ללא-מסוכנים לאדם. לאחר החדרת החיידקים, הקרקע נחשבת לנקייה ובטוחה לשימוש. קרקעות מזוהמות במרכיבים כימיים או ברכיבים מסוכנים ביותר, צריכות לעבור על ידי חברה מתאימה לאתרי הטמנה. לעתים, מועברת האדמה לאתר הטיפול בפסולת רעילה שברמת חובב, שם היא עוברת טיפול שונה שמחזיר לה את השימושיות שלה.

אימות מוקדמת של החומרים המזהמים

כאשר שיקום קרקעות מזוהמות מתבצע על קרקע שזוהמה בחומרים כימיים רעילים, אין ברירה אלא לפנות אותה לחלוטין ולהחליף את הקרקע באדמה חדשה שאינה מזוהמת. כדי לא לבצע את התהליך המורכב והיקר הזה לשווא, חשוב לבצע סקרים מתאימים על ידי חברות אמינות המתמחות בביצוע שיקום קרקעות מזוהמות.

ספקים בתחום איכות הסביבה וטכנולוגיות מים

תובל פתרונות תפעוליים בע"מ
שרותי תפעול במגוון תחומים – התמחות בתחום הטיפול בשפכים וטיפול באוויר באמצעות אוזון
דולב 33, א.ת. תפן
072-3356923
04-9907987
רילקס יעוץ תהליכי בע"מ
רילקס יעוץ תהליכי בע"מ פעילה בשוק הישראלי מאז 1992 באספקת פתרונות טכנולוגיים ותהליכים ללקוחות במגוון תעשיות. לחברה ניסיון רב ומייצגת ספקי טכנולוגיות וציוד.
ת.ד. 139, שריגים 99835
072-3357154
054-2390409
מ.ט.א. טכנולוגיות מחזור בע"מ
מ.ט.א. טכנולוגיות מחזור בע"מ מתמחה במחזור ממיסים אורגנים-סולבנטים. מ.ט.א. מציעה שרות מלא, אחראי ומדעי לכל צרכי המיחזור
ת.ד. 46, א.ת. מישור אדומים 98510
072-3355878
02-5909997