דיווח על תאונות עבודה והטיפול בהן

מקומות עבודה רבים טומנים בחובם סיכונים עבור העובדים בהן. מפעלים רבים, אתרי בנייה, מחסנים וארגונים, בכולם עלולים העובדים להיפצע או לחלות. הדרכת עובדים נכונה אודות הסיכונים הטמונים בעבודתם, יכולה למנוע את הסכנות. במקרה בו מתרחשות תאונות במקומות עבודה, חלה על המעסיק חובת דיווח לרשויות השונות וזאת על מנת להבטיח את זכויות העובדים הנפגעים.

כל מה שרצית לדעת על דיווח על תאונות עבודה והטיפול בהן

פגיעה בעבודה מוגדרת בחוק כתאונה אשר אירעה תוך כדי העבודה אצל מעסיק או מי מטעמו. בנוסף, מחלת מקצוע הינה מחלה אשר בה עובד נחשף לגורמים מזיקים עקב עבודתו או עיסוקו. (גורמים כימיקלים, פיזיקליים, ביולוגיים ועוד.) על פי חוק הביטוח הלאומי "פגיעה בעבודה" היא תאונת עבודה או מחלת מקצוע. תאונת עבודה היא תאונה אשר אירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של עובד אצל מעביד או מי מטעמו.

דיווח על תאונת עבודה

כאשר מתרחשת תאונת עבודה, על המעסיק להודיע למוסדות שונים ביניהם מפקח עבודה אזורי. במשרד העבודה והרווחה וכן למוסד לביטוח לאומי לצורך תביעה לתשלום דמי פגיעה על פי חוק הביטוח הלאומי. בנוסף, על המעסיק לדווח למוסד רפואי, חדר מיון או אחת מקופות החולים בהן מבוטח הנפגע לצורך קבלת טיפול רפואי ולשם קבלת תיעוד מצב הנפגע וכן עבור אישור לימי היעדרות מהעבודה עקב התאונה וכן לצורך קבלת "טופס 17" לשם התחייבות של קופות החולים לתשלום על השירות הרפואי לו זקוק הנפגע כמו עזרה ראשונה בבית חולים או בכל מוסד אחר.

דיווח על תאונת עבודה למשטרת ישראל

במקרים בהם התרחשה תאונה קשה או במקרים בהם הסתיימה תאונה במוות או כשהעובד נפגע בתאונת דרכים בדרך לעבודה וממנה על המעסיק להודיע למשטרת ישראל. בהתבסס על המקרה תחליט המשטרה אם לבצע חקירה של האירוע.

דיווח על תאונת עבודה לגורמים פנימיים במפעל או בארגון

על כל ארגון לקבוע נוהל הודעה על תאונות או מחלות מקצוע. על הארגון לקבוע מי הגורם שיש ליידע אודות התאונה (ממונה בטיחות, הנהלת המפעל, ועדת בטיחות ועוד ). במסגרת נוהלי הארגון או המפעל יש לקבוע בידי מי הסמכות או החובה להודיע למוסדות חיצוניים על אירועי בטיחות המתרחשים בארגון או המפעל.

דיווח על מחלת מקצוע

הנוהל במקרים של מחלת מקצוע זהה להודעה על תאונות עבודה. (הודעה לביטוח לאומי, מפקח עבודה אזורי ועוד) בין המחלות עליהן יש לדווח למנהל עבודה אזורי מופיעות גחלת, הרעלת אנילין, הרעלת בנזין, הרעלת זרחן, דלקת עור, הרעלת פחמן דו גפריתי ועוד. יש לדווח גם על מחלות הנגרמות על ידי גורמים כימיים דוגמת מחלות אלרגיה של דרכי הנשימה ועוד. בנוסף, יש לדווח על מקרים של סרטן מקצועי הנגרם על ידי גורמים כימיים כאסבסט, ויניל כלוריד ועוד. דיווח על מחלת מקצוע מחויב גם במקרים של מחלות הנגרמות על ידי גורמים פיזיקליים ומכניים דוגמת ירידה בכושר השמיעה, חרשות או נזק באוזן הפנימית הנגרמים על ידי רעש, מחלות הנגרמות על ידי קרינה מייננת וכן במקרים של מחלות הנגרמות עקב גורמים ביולוגיים ככלבת, צפדת, ריאת החקלאים ועוד.

דיווח על מקרים מסוכנים

על פי תקנון תאונות ומחלות משלח יד, יש להודיע למפקח עבודה אזורי ממשרד העבודה והרווחה על מקרים מסוכנים עליהם חלות התקנות ביניהם: התבקעות אבן משחזת או דיסקת השחזה המונעות בכוח מיכני, התבקעות גלגל תנופה או גלגל רצועה המוסבים בכוח מיכני, התמוטטות או נפילת מעלית, התפוצצות דוד קיטור וכל נזק במבנה דוד קיטור הנגרם על ידי אש חוזרת, התפוצצות או שריפה שגרמו נזק לבניין, למכונית, למתקנים, למכשירים חשמליים או לקווי חשמל, התמוטטות פיגום באתר בנייה ועוד.

מניעת תאונות עבודה ומחלות עבודה בעתיד

תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (הממונים על הבטיחות) 1996 קובעות את תפקידיו וסמכויותיו של ממונה הבטיחות. עליו לברר את סיבות תאונת העבודה ומחלות המקצוע וזאת במגמה להפיק לקחים ולערוך ממצאים ומסקנות הבירורים שנעשו בכתב וכן להציע למעביד צעדים מתאימים למניעת הישנותם של התאונות. בנוסף, עליו לוודא את קיומן של הדרכות עובדים בקשר לנסיבות התאונות ומחלות המקצוע והלקחים שהופקו. בהתבסס על המלצות הממונה על הבטיחות ושל ועדת הבטיחות, ובהתייעצות עם מומחים, על המעסיק לנקוט צעדים מתאימים לשיפור המצב ולמניעת תאונות דומות בעתיד.

הכותב הוא ליאור בטיחות, מומחה בתחום הבטיחות בעבודה
ליצירת קשר עם ליאור בטיחות לחץ כאן

ספקים בתחום אחזקה ובטיחות

לירד טכנולוגיות בע"מ
לירד כימיקלים עוסקת ביבוא ושיווק של פחם פעיל. חומרים אילו משמשים כמצע סינון לטיהור גזים ונוזלים. נציגים של Jacobi Carbons Ab משבדיה
אברהם בומה שביט 1 (יחידה D115) ראשון לציון 7559914
072-3355824
03-6817886
ברלין טכנולוגיות בע"מ
א.ת. גן רווה, יבנה 81222
072-3355892
073-7597171
פאנדנגו איסוף ומיחזור בע"מ
פאנדנגו איסוף ומיחזור שמן מאכל יצרה מהפכה של ממש בתחום איכות הסביבה. טלפון נוסף להודעות - 08-9438056. פאנדנגו מתמחה באיסוף ומיחזור שמני מאכל משומשים ממפעלי מזון גדולים
ת.ד 2, קיבוץ כפר מנחם, ד.נ שיקמים 7987500
072-3356669
1800-495495